środa, 15 lipca 2015

Odcinek 40: Wellstone City

Wellstone City jest podjętą przez Silver Gryphon Games próbą zajęcia niszy wśród dzikich settingów jaką jest współczesne noir. Szkoda, że autorowi nie wystarczyło pomysłu na napisanie większego settingu i ograniczył się do nieco ponad siedemdziesięciu stron tekstu.

Podręcznik wydany został w miękkiej oprawie w druku na żądanie. Można go zakupić w sklepie internetowym wydawcy lub w rpgnow.com. Wizualnie prezentuje się przyzwoicie. Strony formatu A4 mają przejrzysty układ tekstu, a czarno-białe ilustracje są dobrej jakości.

Najwięcej miejsca w podręczniku zajmuje opis miasta. Przedstawiono wszystkie siedemnaście dzielnic, opisano ich historię, ważne miejsca, działające na ich terenach organizacje i znaczniejszych bohaterów niezależnych. Kilka stron poświęcono na zaprezentowanie historii Wellstone City od XVI wieku do teraz. Opisano także działające na terenie miasta organizacje, zarówno rodziny mafijne, jak i te działające po właściwej stronie prawa. Oba rozdziały przedstawiające Wellstone City zostały przygotowane solidnie, przekazując czytającemu wystarczająco dużo informacji przydatnych do gry, jednocześnie nie zanudzając go zbędnymi detalami. Z opisu tego można się dowiedzieć, że Wellstone City jest miastem zamieszkanym przez ponad 6 milionów mieszkańców położonym w całości na wyspie u wybrzeży Luizjany i Teksasu. Ze stałym lądem połączone jest dwiema autostradami. Wskaźnik przestępczości jest tu dość wysoki, głównie za sprawą rodzin mafijnych, z których najpotężniejsi są Falcasi. Swoje cegiełki do zapewniania służbom porządkowym pracy dokładają też Chińczycy, Rosjanie i Irlandczycy, a także zwykłe uliczne oszołomy. Gdybym miał z czymś miasto porównać, to kojarzy mi się ono z cyberpunkowym Night City po odjęciu od niego cyberpunkowych elementów.

Pierwsza część podręcznika dotyczy tworzenia postaci. Do dyspozycji graczy oddanych zostało kilka nowych zawad i przewag. Oprócz tego kilka stron poświęcono na opis sprzętu zarówno służącego do robienia bliźnim krzywdy, jak i użytkowego. Jednym słowem standard. Na koniec zaś zostawiono statystyki bohaterów niezależnych, których można spotkać na ulicach Wellstone City. Brakuje niestety mechanicznego opisu bohaterów wymienionych w opisie świata z imienia i nazwiska.

Ostatnim rozdziałem podręcznika jest scenariusz Public Transit Assassins. Jest to słabsza część settingu. Przygoda napisana jest bez polotu, z marnym zawiązaniem akcji i brakiem motywacji dla bohaterów. Do tego niewiele można się z niej dowiedzieć o samym settingu, a taki powinno być moim zdaniem zadanie scenariusza wprowadzającego.

Wypada mi wspomnieć o jeszcze jednej irytującej rzeczy (zdaję sobie sprawę, że sporej grupie graczy się takie coś spodoba). Każdy rozdział zaczyna się od mini-opowiadania. Dla mnie jest to zwykłe marnowanie miejsca, które można by wykorzystać na coś innego.

Warto dodać, że setting ten jest wspierany przez wydawcę. Co jakiś czas publikowane są nowe scenariusze w formacie .pdf. Koszt każdego z nich to mniej więcej dwa i pół dolara, czyli całkiem niedrogo. Nie miałem przyjemności zapoznania się z nimi, więc nie jestem w stanie wypowiedzieć się na temat ich jakości.

Wellstone City jest niezłym settingiem noir, jednym z tych settingów, które chciałbym kiedyś poprowadzić, jeśli będzie na to czas. Dodatkowym czynnikiem przemawiającym za ewentualnym zakupem podręcznika jest wsparcie wydawcy i cena. Choć drukowany jest dość drogi jak na oferowaną objętość, to wersję elektroniczną można kupić już za 5$, a to jest bardzo dobra cena.

Wydawca: Silver Gryphon Games
Autor: Kevin M. Rohan
Liczba stron: 80
Cena: 24,00$

W następnym odcinku: Deadlands PL.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz