wtorek, 5 maja 2015

Odcinek 4: Rippers

Każdy wie, że nie ma czegoś takiego, jak potwory... Ty wiesz lepiej.

Taki napis widnieje na tylnej okładce Rippers, jednego z pierwszych settingów do Savage Worlds (czwartego z kolei, jeśli dobrze liczę).

Great White Games, jeszcze przed powrotem do nazwy Pinnacle Entertainment Group, dało graczom do ręki niezbyt gruby, bo zaledwie 144-stronicowy, podręcznik. Został on wydany w pełnym kolorze, na kredowym papierze i w twardej oprawie, co wystawia mu wysoką ocenę za wrażenia estetyczne.

Gracze w Rippers wcielają się w rolę łowców potworów, członków sekretnego stowarzyszenia zwanego nie inaczej, jak Rippers. Ponieważ bestie są od ludzi potężniejsze, wspomagają się oni implantami pochodzącymi od potworów, co wyrównuje szanse w walce, ale ma również pewne negatywne skutki dla korzystających z nich. Głównym przeciwnikiem bohaterów, jest organizacja zwana Kabałą (The Cabal), na której czele stoi Dr. Jack znany nam szerzej, jako Kuba Rozpruwacz. Po stronie Rippersów staje wiele postaci znanych z opowieści umiejscowionych w XIX wieku - dr Abraham Van Helsing, Allan Quartermaine czy Jonathan i Mina Harker. Sprawia to, że gracz zaznajomiony choćby ze współczesną kinematografią w postaci Ligi Niezwykłych Dżentelmenów i Van Helsinga będzie się potrafił w settingu odnaleźć.

Polowanie na potwory nie jest jednak jedynym zajęciem naszych bohaterów. Podręcznik sugeruje rozgrywanie różnych typów przygód, a dla każdego z nich daje oddzielny losowy generator. Mamy więc tu miejsce na scenariusze badawcze, prowadzące do wyprodukowania nowych implantów, śledcze czy nawet socjalne, które mają zapewnić postaciom i loży, do której należą podtrzymanie odpowiedniego statusu.

Mechanika z oczywistych względów jest przystosowana do starszych edycji Savage Worlds, co sprawia, że użytkownicy Explorer's Edition będą musieli niektóre rzeczy pozmieniać tak, aby pasowały do najnowszej wersji. Spośród nowych rzeczy wprowadzono zasady działania i wytwarzania implantów (zwanych Rippertech) oraz mechanikę funkcjonowania i zakładania własnej loży przez bohaterów. Jeśli chodzi o tych ostatnich, to są oni opisywani przez dodatkowe współczynniki. Jednym z nich jest Reason, czyli poczytalność postaci, drugim zaś Status odzwierciedlający pozycję w społeczeństwie.

To, co jest charakterystyczne dla większości Dzikich Settingów, zawarte jest także w Rippers. Mowa o tak zwanej Plot Point Campaign, czyli gotowej kampanii, której poszczególnych części nie powinno się rozgrywać zaraz po sobie, ale kiedy spełnione zostaną odpowiednie warunki opisane w każdym ze scenariuszy. Oprócz kampanii znajdujemy również niezależne szkice przygód (zwane Savage Tales), przeznaczone do rozegrania, gdy gracze zdecydują się odwiedzić konkretną część świata. Wystarczy więc, że Mistrz Gry spyta graczy, w którą stronę chcą się udać ich bohaterowie następnym razem i dostaje gotowy scenariusz rozgrywający się w tym miejscu. Oczywiście ze względu na objętość podręcznika nie dało się opisać wszystkich miejsc, skupiając się na tych najbardziej klasycznych, jak Egipt, Chiny czy nawet Atlantyda. Niestety, w moim odczuciu, niektóre z Savage Tales są zbyt krótkie, żeby poprowadzić je samodzielnie nawet na szybkiej konwentowej sesji. Mogą się natomiast sprawdzić, jako dodatkowy element w prowadzonym już scenariuszu albo po połączeniu z inną Dziką Opowieścią.

Sam opis świata jest krótki i zwięzły. Nie zalewa nas szczegółową historią aż od czasów starożytnych. Opisane są jedynie te wydarzenia, które mają wpływ na działalność Kabały bądź Rippersów i które mają wpływ na wydarzenia opublikowanych w podręczniku scenariuszy.

Jest to jeden z ciekawszych settingów do Savage Worlds, jakie miałem w rękach. Nie polecam go jednak tym graczom, którzy muszą mieć dokładnie rozpisany świat, bo tego tu po prostu nie znajdą. Jest to również silnie sprofilowana gra, więc miłośnicy gier, gdzie można grać każdym nie dostaną tego, czego oczekują. Owszem, da się tu stworzyć dowolną postać, ale nie będzie się nią dobrze grało w stylu proponowanym przez Rippers.

Wydawca: Great White Games
Autorzy: Christopher W. Dolunt, Simon Lucas
Liczba stron: 144
Cena: 29,99$

W następnym odcinku: Low Life.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz