sobota, 9 maja 2015

Odcinek 6: Tour of Darkness

Tour of Darkness to jak na razie jedyny wydany drukiem setting z linii Weird Wars* przystosowany do mechaniki Savage Worlds.

Mimo że w czerni i bieli, podręcznik prezentuje się przyzwoicie. Twarda okładka zaprojektowana przez Zeke’a Sparksa wprowadza nas w nastrój gry. Wnętrze zaś stylizowane jest na dokumentację – tu i ówdzie widzimy spinacze czy też poprzypinane karteczki, pojawiają się plamy i odcisk po kubku. Ilustracje to w większości zdjęcia przedstawiające żołnierzy.

Miejscem akcji jest Półwysep Indochiński, a w szczególności Wietnam, choć część scenariuszy wśród Savage Tales toczy się w sąsiednim Laosie. Dostajemy możliwość grania zarówno podczas wojny, jak i wcześniej, za czasów francuskich. Ponieważ jest to Dziwna Wojna, nie może się obejść bez elementów nadnaturalnych, choć podręcznik sugeruje wprowadzanie ich stopniowo. Historia regionu opisana jest aż od czasów starożytnych, ale mimo to czyta się ją szybko. Oczywiście jest ona ubarwiona elementami fantastycznymi. Okazuje się, że wojna amerykańsko-wietnamska posiada drugie dno, a żołnierzom przychodzi walczyć nie tylko z ludzkim przeciwnikiem, ale również z pradawnym złem czającym się w dżungli.

Jeśli chodzi o kwestie mechaniczne, niejako standardowo otrzymujemy nowe wady i zalety przeznaczone dla bohaterów. Pojawia się także nowa cecha, jaką jest Sanity, która maleje, gdy postać napotka to, co nienazwane. Moim zdaniem próba dopasowania zasad do realiów wojennych zbytnio komplikuje rozgrywkę. Dostajemy masę dodatkowych tabelek czy zasady obliczania odchylenia dla ataków prowadzonych z powietrza. Wydaje mi się, że przez to gra przestaje być Fast i Furious, choć dla militarystów może być to ciekawe. Ja militarystą nie jestem.

Kolejnym elementem, za który mam ochotę zganić Tour of Darkness, są Savage Tales. Poszczególne elementy kampanii nie są ze sobą szczególnie mocno powiązane i stanowią bardziej cykl luźnych misji. Do tego podręcznik sugeruje generowanie scenariuszy w sposób losowy (generator jest dość rozbudowany, co stanowi pewien standard dla Savage Worlds) i uzupełnianie ich kolejnymi przygotowanymi Dzikimi Opowieściami. Trzeba przyznać, że niektóre ze scenariuszy mają wysoki poziom trudności i ciężko będzie je ukończyć drużynie bez strat własnych. Kolejnym problemem jest ich rozrzut czasowy od lat 50 do końca wojny (choć w przypadku dwóch z trzech scenariuszy z epoki francuskiej przedstawiona jest możliwość poprowadzenia ich dla Amerykanów) , co przy założeniu, że żołnierze przebywają w Indochinach przez rok, uniemożliwia przeprowadzenie jednej drużyny BG przez całą kampanię bez naginania realiów settingu. W podręczniku brakuje niestety mapy do Firebase Omaha, w której toczy się jeden scenariusz. Ponieważ polega on na obronie bazy, wypada, żeby gracze znali teren, w którym poruszać się będą ich bohaterowie. Na szczęście wydawca naprawił swój błąd i umieścił tę mapę na swojej stronie internetowej.

Dostajemy również bestiariusz, w którym mamy przedstawione statystyki żołnierzy wietnamskich z południa i północy, jak również francuskich, amerykańskich, koreańskich i australijskich, a także bestii, które będą chciały wykończyć naszych bohaterów. Na samym końcu mamy rozpisane stopnie wojskowe w armiach amerykańskiej i francuskiej.

Ogólnie setting mnie nie zachwycił. O ile mroczne siły czające się wśród lasów są fajnym materiałem na sesję, to zasady zostały zbyt mocno skomplikowane. Sytuacji nie poprawia brak jakichkolwiek dodatków. Może po poprowadzeniu zmienię zdanie.

Wydawca: Great White Games
Autor: Teller
Liczba stron: 144
Cena: 29,95$

W następnym odcinku: 50 Fathoms.

*Od momentu powstania tego tekstu sytuacja trochę się zmieniła i na rynku mamy trzy settingi należące do linii Weird Wars: Tour of Darkness, Weird War II i Weird War Rome.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz